Wie op dit moment in de markt is voor een BMW X3 heeft alle keus als het gaat om de krachtbron. Van diesel tot benzine en van plug-in hybride tot 100% elektrisch, voor ieder wat wils. Gezien de steeds verdergaande elektrificatie van het Nederlands wagenpark enerzijds en toch wel de smet die de dieselmotor de afgelopen jaren heeft opgelopen anderzijds winnen de BMW X3 xDrive30e (plug-in hybride) en de BMW iX3 (volledig elektrisch) aan populariteit.
De grote kracht van de BMW iX3 zit hem in het feit dat de auto er nog steeds uitziet als een BMW X3. Hier en daar beschikt de auto over een aantal ‘EV’-accenten, zoals een gesloten grille, aerodynamische velgen, een flinke diffusior (zonder uitlaten) en BMW-i blauwe accenten, maar daarnaast is de auto onmiskenbaar een BMW X3. En laat dat nu juist zijn wat veel (potentiële) BMW X3-rijders wensen;’een BMW X3 maar dan duurzaam en financieel aantrekkelijk.
Begin 2022 is de BMW iX3 een facelift ondergaan, de zogenaamde Life Cycle Impulse (LCI). Hierdoor loopt het design van de BMW iX3 weer helemaal in de pas met andere (jongere) telgen uit de BMW stal.
Het onderscheidende vermogen van de BMW iX3 is eigenlijk enigszins tegenstrijdig. Het onderscheidende vermogen zit hem namelijk vooral in het hierboven genoemde gegeven dat de BMW iX3 zich nauwelijks onderscheid van de andere BMW X3 derivaten. Dit in tegenstelling tot de bijvoorbeeld de BMW i3(s) en de BMW iX die juist over een sterk afwijkend design beschikken en daarmee veel smaak gevoeliger zijn. BMW iX3 betreft zowel van binnen als van buiten nog steeds een BMW X3 met navenante dynamische rijeigenschappen, het zeer goed werkende i-drive systeem en dezelfde bouwkwaliteit.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste min/ en pluspunten.
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Volledig elektrisch verpakt in de fraaie/vertrouwde koets van de BMW X3 | Aerodynamische velgen zijn smaakgevoelig |
Altijd Executive of High Executive uitgevoerd | Vooralsnog niet met xDrive vierwielaandrijving beschikbaar |
Dezelfde aangename en dynamische rijeigenschappen als de reguliere BMW X3. | Geen extra bagageruimte onder de 'motorkap' |
De BMW iX3 is met maar 1 motor beschikbaar die (vooralsnog) alleen de achterwielen aandrijft. De elektromotor beschikt over 286 pk en hiermee snelt de BMW iX3 in 6,8 seconde naar de 100 kilometer per uur tot aan een (begrensde) topsnelheid van 180 kilometer per uur. De WLTP-actieradius bedraagt 460 kilometer, wat in de praktijk ongeveer uitkomt op 350 kilometer.
Hieronder een overzicht met de motor-specificaties van de BMW iX3.
Uitvoering | Vermogen | Motor | 0-100 km/h | Rijbereik (WLTP) |
---|---|---|---|---|
iX3 | 286 pk | Volledig elektrisch | 6,8 sec. | 361 km |
De directe concurrenten van de BMW iX3 komen uit eigen land. Audi biedt in hetzelfde segment de Audi Q4 e-tron (sportback) aan en Mercedes de EQC 400. Hierbij is de Audi Q4 e-tron (sportback) een echt op zichzelf staand model, waarbij de Mercedes EQC 400 meer de lijk van de BMW iX3 volgt en technisch en optisch de nodige raakvlakken heeft met de Mercedes GLC. De Mercedes EQC 400 is net als de BMW iX3 met maar een elektromotor verkrijgbaar en heeft in de praktijk een actieradius van 350 kilometer. De Audi Q4 e-tron is met maar liefst vier motoren leverbaar, waarbij de versie met de hoogste actieradius in de praktijk 390 kilometer kan halen. Hierbij lever je dan wel flink in op vermogen; 204 pk versus de 286 pk van de BMW iX3.
Ondanks de goede bouwkwaliteit van de auto zijn er een aantal problemen die we vaker tegenkomen bij de BMW iX3 . Hieronder een overzicht van deze bekende problemen.
De actieradius kan voor sommige gebruikers onvoldoende zijn en kan verminderen bij koud weer of bij gebruik van verwarming of airconditioning. |
De oplaadtijd is relatief lang in vergelijking met andere elektrische auto's op de markt. |
Er kunnen batterijproblemen optreden, zoals verminderde prestaties of storingen. |
De problemen zijn niet omvangrijk en doen zich lang niet bij alle auto's voor. Het is zeker geen reden om niet een BMW iX3 te kopen. Daarnaast vallen de problemen binnen de zekerheid van onze 12 / 24 maanden Qoets merk garantie
De BMW iX3 is wat ons betreft een bijzonder goed geslaagde toevoeging aan de BMW X3 model-lijn. De BMW iX3 combineert de vertrouwde ‘look & feel’ van de BMW X3 met een gedegen elektrische aandrijflijn. Het feit dat de BMW iX3 vooralsnog alleen als achterwielaandrijver leverbaar is kan ook als voordeel worden gezien. De BMW iX3 rijdt daardoor juist precies zoals BMW initieel voor ogen had met haar modellen; aandrijving op de achteras en besturing op de vooras.
Mocht je de overstap willen (of moeten) maken naar een elektrische auto, maar wil je zo min mogelijk inleveren op de rijbeleving van een BMW met verbrandingsmotor dan is de BMW iX3 een zeer goede keuze. Zowel vanbinnen als vanbuiten is de BMW iX3 ‘gewoon’ een BMW X3 en onderhuidse techniek is dusdanig afgesteld waardoor de rijbeleving nog steeds BMW-waardig is.
Wij leveren jong gebruikte BMW's inclusief:
✅ 12 of 24 maanden Qoets merk garantie
✅ Exclusieve haal- en brengservice door heel Nederland
✅ Géén beschadigingen aan de binnen- of buitenkant, hooguit lichte gebruikssporen
✅ Eerste 10.000 kilometer of 6 maanden onderhoudsvrij
✅ Aflevering inclusief persoonlijke uitleg
Of maak nu een afspraak en kom langs in ons aflevercentrum in Utrecht.
BMW iX3 wensen doorgeven