De komst van de A5 Coupé was voor Audi een schot in de roos. Bij de introductie van de eerste generatie in 2007 was zowel de pers als het publiek - Audi liefhebber of niet - het over een ding volmondig eens: de Audi A5 Coupé was (en is) een bijzonder fraaie verschijning. Het design van de auto was precies de juiste mix van sportiviteit, luxe en elegantie. Om de doelgroep nog groter te maken werd eind 2008 de cabriolet versie aan het A5 gamma toegevoegd. Zo mogelijk was deze open variant nog mooier dan zijn evenknie met vast dak.
De huidige generatie van de Audi A5 Cabrio is in 2020 geïntroduceerd. Voor wat betreft het ontwerp heeft Audi bewust gekozen voor evolutie in plaats van revolutie. De auto heeft een strakker en daarmee sportiever silhouet gekregen met scherpe vouwen en slankere lichtunits. Desondanks heeft de Audi A5 Cabriolet nog steeds dezelfde elegante en luxe uitstraling die ook de eerste generatie had. Daarnaast heeft ook het interieur een flinke sprong voorwaarts gemaakt met nog mooiere vormgeving en materialen.
De Audi A5 Cabriolet is zowel in gesloten als open toestand een bijzonder fraaie verschijning. De uitstraling van de Audi A5 Cabriolet sluit dan ook exact aan op de rijbeleving die Audi met de A5 Cabriolet heeft beoogd. De nadruk ligt hierbij op comfort zonder gezapig te zijn. De Audi A5 Cabriolet leent zich zowel zeer goed voor flaneren over de boulevard als het touren door een met haarspeldbochten begeven bergpas. Hierbij spoort de auto niet aan om continue het gas erop te willen houden, maar nodigt de auto de bestuurder (en passagiers) juist uit om maximaal te genieten van open rijden in optima forma.
Het interieur van Audi A5 Cabriolet is hetzelfde als dat van de Audi A4 en dat is een verademing. Het interieur neigt namelijk naar ergonomische perfectie. Alle bedieningsknoppen zijn initiatief te vinden en zowel de vormgeving als het materiaalgebruik zijn een genot voor de zintuigen. Met het optionele virtual cockpit heb je letterlijk alle benodigde informatie haarscherp voor je neus. Om het comfort naar een nog hoger niveau te tillen heeft Audi de stoffen kap van de A5 Cabriolet dusdanig goed geïsoleerd, waardoor de inzittende nagenoeg dezelfde rust ervaren als in de Audi A5 Coupé. Daarnaast is de ‘stoffen’ kap in vier verschillende kleuren te verkrijgen; naast zwart tevens in chique bruin, (diep) rood en zacht grijs.
Wat is top? | Wat had beter gekund? |
---|---|
Naast een zwarte ook een chique bruine, lichtgrijze of diep rode cabriolet-kap leverbaar | Beenruimte achterin niet overbemeten. |
Zeer fraai design; zowel met open als gesloten kap. | Vooralsnog geen RS 5 Cabriolet |
Ergonomie neigt naar perfectie. | Niet zo'n spannende rijervaring als een BMW 4 Serie Cabrio |
Medio 2019 heeft Audi een andere weergave van de motoriseringen geïntroduceerd. De aanduidingen betreffen geen weergave meer van het slagvolume van de motor waarmee de betreffende Audi’s zijn uitgerust, maar hebben sec betrekking op het motorvermogen.
De basis motorisering van de Audi A5 Cabriolet betreft de 35 TFSI. Deze versie beschikt op over 2.0 liter 4-cilinder TFSI motor met 150 pk. Een trede hoger bevindt zich de 40 TFSI, al dan niet uitgevoerd met Quattro vierwielaandrijving. Dit betreft eveneens een 2.0 liter 4-cilinder, maar dan met 204 pk. De derde motorisering betreft 45 TFSI en beschikt altijd over Quattro vierwielaandrijving. Dit betreft eveneens een 2.0 liter 4-cilinder, maar dan met 265 pk. Alle 4-cilinder benzine motoren beschikken overigens over Mild-hybride techniek (MHEV) wat uiteraard het verbruik ten goede komt. De voorlopig sterkste (benzine) uitvoering van de Audi A5 Cabriolet betreft de Audi S5 Cabriolet. Deze uitvoering beschikt over een 354 pk sterke 6-cilinder en standaard Quattro vierwielaandrijving.
Uitvoering | Vermogen | Motor | 0-100 km/h |
---|---|---|---|
Benzine | |||
Audi A5 Cabriolet 35 TFSI | 150 pk | 2.0 liter 4-cilinder Turbo MHEV | 9,8 sec. |
Audi A5 Cabriolet 40 TFSI (Quattro) | 204 pk | 2.0 liter 4-cilinder Turbo MHEV | 7,5 sec. |
Audi A5 Cabriolet 45 TFSI Quattro | 265 pk | 2.0 liter 4-cilinder Turbo MHEV | 6,0 sec. |
Audi S5 Cabriolet | 354 pk. | 3.0 liter 6-cilinder Turbo | 4,9 sec. |
De voornaamste concurrentie van de Audi A5 Cabriolet is afkomstig van eveneens Duitse fabrikanten. BMW biedt in hetzelfde segment de BMW 4-Serie Cabriolet aan en Mercedes-Benz de open variant van de C-Klasse. BMW heeft zeer recent een nieuwe generatie van de 4-Serie Cabrio gepresenteerd. In tegenstelling tot Audi heeft BMW bij de huidige 4-Serie voor een zeer uitgesproken design gekozen. Daarnaast ligt zoals gebruikelijk bij de BMW de nadruk meer op een dynamische rijbeleving. De Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet is qua set-up meer in lijn met de Audi A5 Cabriolet; bij de Stuttgarter ligt eveneens de nadruk meer op comfort dan sportiviteit. Een overeenkomst tussen alle drie de auto’s is dat ze alledrie beschikken over een stoffen kap.
De Audi A5 Cabriolet is op vrijwel alle vlakken een bijzonder fijne auto. Het design is zonder meer fraai te noemen, de ergonomie en kwaliteit van het interieur staan op een uitzonderlijk hoog niveau en alle motoriseringen presteren ruim voldoende. Doet de Audi A5 Cabriolet dan echt niks verkeerd? Nee, tenzij je opzoek bent naar een uitgesproken sportieve auto. Niet dat de Audi A5 Cabriolet daarin ernstig teleurstelt, maar de evenknie uit de Beierse stal is eenvoudig weg beter afgestemd op een sportieve rijstijl. De Audi A5 Cabriolet is daarentegen een fantastische allrounder die zowel op de boulevard als een bergpas uitstekend uit de voeten kan. Laat nu juist dat de twee uitgesproken locaties zijn waar een luxe en comfortabele cabriolet het beste tot zijn recht komt.
Wij leveren jong gebruikte Audi's inclusief:
✅ 12 of 24 maanden Qoets merk garantie
✅ Exclusieve haal- en brengservice door heel Nederland
✅ Géén beschadigingen aan de binnen- of buitenkant, hooguit lichte gebruikssporen
✅ Eerste 10.000 kilometer of 6 maanden onderhoudsvrij
✅ Aflevering inclusief persoonlijke uitleg
Of maak nu een afspraak en kom langs in ons aflevercentrum in Utrecht.
Audi A5 wensen doorgeven